dinsdag 10 mei 2016

Laatste woorden...

De reden dat we in Thailand wonen en werken is dat God verheerlijkt zal worden door de Thai. Waar mensen nu nog gebonden zijn door geesten verering en buigen voor Boeddha beelden is het ons verlangen dat op een dag God aanbeden zal worden in alle dorpen van Thailand. Hoewel we ons als team vooral op Isaan richten, ben ik ook begonnen met het opzetten van evangelisatie via internet om alle Thai te bereiken met het evangelie.

Tom Silkwood, collega-zendeling die ik nog kende vanuit mijn tijd in Chiang Mai 12 jaar geleden, had een aantal interessante video's ontwikkeld die goed gebruikt zouden kunnen worden voor internet evangelisatie. In de afgelopen maanden had ik regelmatig contact met hem en we besloten om meer samen te gaan werken. Op 21 maart hadden we een gesprek dat hij afsloot met de woorden: 'Laten we
als organisaties proberen zoveel mogelijk de handen ineen te slaan en de korte tijd die ons nog rest gebruiken om er alles aan te doen om het evangelie bij zoveel mogelijk mensen te krijgen.' 
Op 27 maart kreeg ik een bericht dat deze collega was overleden aan hartstilstand. Zijn laatste woorden die hij tegen me zei zal ik niet snel vergeten.

Omdat ik op zoek ben naar zoveel mogelijk partners had ik ook contact met Campus Crusade for Christ (CCC) in Bangkok. Ook deze organisatie was enthousiast over samenwerking. Eind april was er een gesprek gepland met Jesus.net en CCC. Ik vloog zelf die dag terug uit Singapore en kon het gesprek niet bijwonen. Kort nadat ik geland was kreeg ik bericht dat het gesprek door was gegaan, maar dat de leider van CCC met hart problemen in het ziekenhuis was opgenomen en direct geopereerd moest worden. 
Hij heeft de operatie niet overleefd en die middag overleed voorganger Enoch.  Hij was een gerespecteerde Thaise kerkleider met een hart voor evangelisatie die veel betekent heeft voor de Thaise kerk. Afgelopen week is hij begraven.

Na deze twee gebeurtenissen ga je toch nadenken wat er aan de hand is. Gaat geestelijke strijd zover dat mensen het leven ontnomen wordt? Zouden er nog meer mensen volgen?

Op deze vragen kan ik geen antwoord geven. Ik kan maar een ding doen en dat is terugdenken aan de laatste woorden van Tom Silkwood: 'Laten we er alles aan doen om de korte tijd die ons rest te gebruiken om zoveel mogelijk mensen te bereiken met het evangelie'. 

Dat is onze taak als christenen, waar we ook wonen ter wereld!

2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend aangrijpend. Ik denk aan het boek Verspil je leven niet (maar laat het waardevol zijn) van John Piper: Sommigen van jullie zullen sterven in de dienst van Christus. Dat is niet de grootste tragedie. Je leven belangrijker vinden dan Christus, dat is pas een tragedie. Dat mocht bij deze mannen gelden! Sterkte hoor

    BeantwoordenVerwijderen